Filosofie

Vanaf de oprichting in 1918, stelden Masao Wada en Ryosuke Namiki vijf basisgedachten voorop in hun bedrijf :

Sansha Teiritsu

1/ Sansha Teiritsu – De drie evenwichtige krachten

De bronzen Chinese pot verwijst naar het evenwicht in zakendoen. Iedere poot stelt een van de actoren voor in een commerciele relatie : de fabrikant, de distributeur en de klant . Als een van de poten langer of korter is dan de anderen zal de pot niet meer in evenwicht zijn. Wij geloven daarom ten stelligste dat als een van de actoren een te grote winst of een te groot verlies lijdt de business niet normaal en langdurig kan blijven functioneren.

2/ Ukiwa Seishin – Gedeelde vreugd en smart

Ukiwa Seishin

De geest van gedeelde vreugde en smart, of het solidariteitspricipe wordt gesymboliseerd door de reddingsboei die deel uitmaakte van ons initieel logo.

Dit principe is van toepassing op commerciele relaties die werken aan gemeenschappelijk objectief. Het bedrijf en de verkooppunten werken in die mate samen om garrant te staan voor deze harmonie.

3/ Nankan Toppa – Moeilijkheden overwinnen

Nankan Toppa

Gebaseerd op de gedachtengang van zeelui voor een moeilijkheid :

  • De kapitein laat zijn bemanning constant urgentieofeningen doen en verliest nooit de mogelijkheid van een catastrofe uit het oog => Voorbereiding.
  • De voltallige bemanning levert buitenmenselijke prestaties en vervult zijn taak zonder vragen te stellen over zijn eigen veiligheid => Reactie.

Dit wordt aangepast aan het moderne managment om betere resultaten te bekomen.

4/ Ichinichi Ishiin – Een stap per keer

Ichinichi Ishiin

PILOT in zeemanstaal is een gids, een leider. Als de gids beetje bij beetje vooruitgang boekt zal hij uiteindelijk de snelste zijn. Dit principe verwijst ook naar het spreekwoord « traag maar zeker ».

Wij moeten dus, dag na dag, alles in het werk stellen om het beste bedrijf te worden. In deze Filosofie noemde, Masao Wada het eerste product « PILOT ». Zonder deze constante inspanningen kunnen zelfs de leiders niet winnen.

5/ Sishei Shinken – Een geengageerde aanpak

Alles is mogelijk voor wie zich de middelen geeft. Een idee, hoe interessant ook, kan nooit succesvol zijn als het engagement niet aanwezig is. Aan deze gedachte houden wij vast voor R&D, productie en marketing. Daarom verplaatsen wij ons steeds in de plaats van de gebruiker en behouden deze aanpak en dit engagement.

Neus eens rond